S’ha optat per una representació en primera persona, utilitzant el paper de “salonière” d’Émilie du Châtelet, per saltar les barreres del temps, reunint al seu saló a algunes dones sàvies de tots els temps. Totes elles, d’una manera desenfadada i amena, però rigorosa, donen a conèixer la seva vida i descobriments, provocant la curiositat i inquietud sobre la ciència i el seu paper a la societat.
Aquesta activitat sol donar peu a un debat posterior sobre la situació actual de la dona a la ciència, i sobre les científiques que es troben al nostre entorn. L’obra, pel seu format, també pot incorporar nous personatges, ser realitzada pels propis estudiants, adaptant o modificant-ne el text, i fins i tot aprofundir més sobre algun dels temes parlats.
Amb l’objectiu d’estimular i promoure l’interès per la carrera científica, i conscients de la falta de referents de dones científiques i del seu paper en l’elecció del futur de les joves adolescents, des de l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC) oferim una lectura teatralitzada, interpretada per personal del propi centre, que explica la història de dones científiques de diferents èpoques en un format atractiu i agradable. La lectura porta per títol “Madame Châtelet i les seves seguidores a Instagram”.
La idea va sorgir per celebrar el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència (11 de febrer) del 2017, i des d’aleshores se n’han realitzat vàries representacions en escoles de primària i instituts de secundària, així com en biblioteques, en jornades i al mateix ICMAB.
L’obra té molt bona acollida, tant entre el públic jove com entre el públic més adult, i veiem que és molt útil per donar a conèixer científiques de la història i el seu paper en molts camps de la ciència. Des de l’ICMAB creiem que és una molt bona eina per comunicar la ciència i el paper que hi juguen les dones, d’una manera diferent a l’habitual. A més, com que les actrius són personal del centre (la majoria d’elles, científiques), es trenquen les barreres entre els centres de recerca i el públic en general, i és una manera que puguin entrar en contacte.
“Juzgadme por mis propios méritos, o por la falta de ellos, pero no me consideréis como un mero apéndice de este gran general o de aquel renombrado estudioso, de tal estrella que relumbra en la corte de Francia o de tal autor famoso”
La majoria d’elles van poder fer ciència perquè havien nascut en un entorn excepcional per l’època: Hipàtia a la Biblioteca d’Alexandria; Trota de Salerno a la Universitat de Salerno; Hildegarda von Bingen al convent des de molt jove, on va poder dedicar-se a l’estudi ; Beatriu de Pinos en ser una dona noble i rica va poder actuar amb una certa llibertat. Però estem en una època on, tant homes com dones es jugaven la pell fent ciència i probablement moltes dones amb interès i ganes d’estudiar i entendre el món van ser cremades per bruixes.
Les dones (i els homes) que es dediquen a la ciència formen part de les classes privilegiades, però elles ja poden tenir tutors i aprendre (a casa) i estudiar. Tenen una certa independència una vegada han complert amb els seus deures socials, bàsicament tenir fills, com en el cas de la Maria Sibylla Merian i de l’Émilie du Châtelet. En alguns casos, els seus descobriments i avenços estan reconeguts. En la majoria dels casos estan associats a un home (pare, marit) que és el que s’emporta els mèrits, o són ridiculitzades com fa Molière en la seva obra “Les Femmes Savantes”.
Margarita Salas (1938)